HAARLEM – Haarlemmer Joshua Aaron is een onvervalste romanticus. Muziek, de liefde en reizen hebben zijn passie. Zaterdagavond gaf hij een sfeervol solo-optreden bij Appel brasserie en podium aan het Spaarne.

Keyboard, piano en akoestische gitaar staan opgesteld. Joshua Aaron van Veen vangt het concert aan achter het Yamaha-keyboard, met de aangename klank die doet denken aan het klassieke Fender Rhodes-pianogeluid. Hij noemt zijn nummers zo nu en dan ‘sprookjes’ waarin vele thema’s langskomen, zoals verhuizen, reizen maar ook eenzaamheid of man-vrouwverhoudingen. Er zit een mooie balans in de opbouw van het optreden en de afwisseling van instrumenten. Naast eigen werk brengt de Haarlemmer enkele smaakvol gekozen covers, zoals ‘Love you more’ van Racoon of ‘Four seasons in one day’, bekend als wereldhit van Crowded House. Ontwapenend is hij als hij het barpersoneel bedeesd om een glaasje water vraagt, ‘dat was ik helemaal vergeten’.

Klassieke invloed:

Joshua Aaron (niet te verwarren met andere artiesten die onder dezelfde naam opereren) afficheert zichzelf als ‘toetsenist, singer-songwriter en lesgevende’. Hij speelt in meerdere bands en geeft pianoles en workshops Afrikaanse djembé. In april hoopt hij te beginnen met de opnamen van een EP. ,,Het spelen met andere muzikanten is fijn’’, legt hij uit. ,,Maar vanavond wil ik het weer eens een keer helemaal alleen doen.’’ Ook al heeft hij last van een blessure aan de pink, het gaat hem goed af. Het publiek luistert aandachtig. Mocht iemand het niet kunnen laten door de muziek heen te kletsen dan klinkt er een streng ‘Ssssst’ van Appel-eigenaar Roedie vanachter de bar.
Luisterend naar de subtiele improvisaties aan de piano die hier en daar klinken lijkt de invloed van klassieke muziek aanwezig. Afgaand op de muzikale biografie van Joshua Aaron blijkt dat te kloppen. De muziek van Chopin is een vroege inspiratiebron. De aangename sound van de eigen nummers roepen associaties op met Ruben Hein, John Legend en Gino Vannelli.
Gevaar ligt op de loer. Het solo-optreden als geheel is wel erg lief en zoet, en neigt zo nu en dan zelfs naar ‘klef’, vooral tijdens de aankondigende verhaaltjes tussen de nummers door. Joshua Aaron wil soms net iets teveel behagen.

2017-12-14T11:43:10+02:00